Week 3: No spang!

Inmiddels zijn we ruim een week verder sinds de laatste blogpost. We hebben een enorm drukke week gehad met stage, bijeenkomsten, voorbereidingen en de conferenties. Aankomende week wordt gelukkig een stuk rustiger...

Van links naar rechts: Ton, Sylas, Anouk, Sietse en Peter

MAATBEKERS EN GLAZEN
Vorige week zijn Peter (docent op Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht) en Ton (Universiteit Utrecht) ingevlogen vanuit Nederland. Zij hebben ons begeleid in het voorbereiden van de workshops van de conferenties. Sylas zou een workshop voorbereiden over dichtheid en de wet van Archimedes; Sietse over kracht en druk en ik zou een workshop voorbereiden over licht en energie.

Leskist
Eén van de eisen aan de practica is dat de Surinaamse docenten de practica makkelijk kunnen inzetten tijdens de natuurkundelessen. De meeste scholen hebben immers geen practicumlokaal voor de vakken natuurkunde, scheikunde en biologie. Daarnaast zijn niet alle materialen op orde: het materiaal is kapot of er is überhaupt geen materiaal aanwezig. Ten slotte weten de docenten niet altijd wat zij kunnen doen met de materialen die wél aanwezig zijn. 
Aan de hand van onder andere bovenstaande gegevens is er een leskist ontworpen met bijbehorende practica, zie deze website. Uiteraard kan de inhoud van de kist nog worden aangevuld met huis-, tuin- en keukenmiddelen, wat wij ook hebben gedaan door de plaatselijke Action te plunderen. Je kan bijvoorbeeld denken aan maatbekers en glazen. Verder hebben we de inboedel van ons appartement gebruikt door bijvoorbeeld de weegschaal in de fitnessruimte mee te nemen. Sorry!

CHINESE DUCTTAPE
Omdat elke workshop ongeveer drie kwartier mocht duren hebben we flink wat tijd gestopt in de voorbereiding. Tijdens de workshop demonstreren we immers niet alleen welke practica de docenten kunnen uitvoeren aan de hand van de materialen uit de leskist, maar geven we de docenten ook vakdidactische kennis mee. Hoe zou je een standaardles natuurkunde kunnen opbouwen? Op welke manieren kan je leerlingen actief betrekken in de les? Welke fouten kunnen er gemaakt worden tijdens practica en hoe kan je deze oplossen of voorkomen?

Hard aan het werk op het IOL. Foto is gemaakt door een holle lens, die in de leskist zit.

Het enige probleem met de leskist was dat er slechts één leskist tot onze beschikking was. Deze is tijdens het vorige project in Suriname meegevlogen in het vliegtuig en dat is te zien ook: het ding valt van ellende uit elkaar. De Chinese ducttape hield het ook voor gezien, zoals we al hadden verwacht (Chinese Pancake Maker). Gelukkig was de inhoud nog wel intact.
De andere tientallen leskisten zijn enkele maanden geleden op de boot naar Suriname gezet, echter stonden ze tijdens de conferentie op woensdag nog vast bij de douane. Iets met papieren (en de Surinaamse variant van tijd en haast, natuurlijk)... Vooral voor mij vergde deze wending veel flexibiliteit, aangezien ik twee lichtkastjes wilde gebruiken in mijn carrousel, terwijl er slechts eentje in de leskist zit. Moeilijk, moeilijk, moeilijk...

HANDJEVOL DOCENTEN
Maandagavond hadden we een bijeenkomst met de docenten van de proefscholen in en rondom Paramaribo. De bedoeling was om de docenten alvast voor te lichten over het proevenboek op de website. Daarnaast was het de bedoeling om onze rondes langs de proefscholen in te gaan plannen. Immers gaan Sietse, Sylas en ik de aankomende weken op pad om natuurkundelessen te observeren en het gebruik van de leskist soepeler te implementeren. Eén dag per week zullen wij ons melden op een andere school dan onze stageschool, zodat we de docent kunnen ondersteunen tijdens de natuurkundelessen en om het gebruik van de leskist te bevorderen. Helaas was er slechts een handjevol docenten aanwezig en hebben we de inplanning van de observaties verschoven. Maar ja, zoals we in Suriname zeggen: no spang! 

"Hoeveel studenten kost het om de doos van de beamer te sluiten?"

Reacties

  1. Wat een leuke groepsfoto aan het egin van deze post! Wauw dat die leraren helemaal vanuit Nederland zijn komen overvliegen om daar ook een les te geven. Hihi de action geplunderd om leuke materialen te vinden. Die foto door die holle lens lijkt net alsof je de foto stiekem hebt gemaakt door zo'n kijkgat in de deur van een hotel whahaha.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts